Saturday, January 9, 2010

Nokia 5800XM Homescreen

Mungkin bagi yang baru beli Nokia 5800xm akan perasan yang 'Home screen' hp nie lebih kurang sama dengan smartphone nokia yang lain. Sebenarnya terdapat sedikit perbezaan bagi hp yang menggunakan Symbian S60 v5 pada homescreen yang merujuk pada Nokia 5800xm dan Nokia touchscreen yang lain.

Mungkin apa yang Yonz akan beritahu, semua pengguna hp nie dah tahu...cuma macam refresh la sikit dan panduan bagi newbie yang baru pakai 5800xm. Mana la tau ada yang kita terlepas pandang ker...hahaha...


1. Untuk meletakkan shortcuts pada screen display

-> Settings/ Personal/ Home Screen/ Home Screen Theme
dan pilih Shortcut bar

Anda boleh pilih shortcut untuk dipaparkan pada screen.

2. Klik pada Jam di homescreen untuk pergi ke menu jam dan di situ juga anda boleh set kan alarm.(Alarm repeat is now built-in)

3. Klik pada 'General' atau tarikh (sebelah kanan jam) untuk keluarkan pops out menu pilihan profile (general,silent,meeting...) termasuk shortcut menu untuk kalendar.

4. Jika anda buka menu Numeric Keypad, tekan lama pada key [#] akan menukarkan profile dari General kepada silent dan sebaliknya. Tekan lama pada key zero [0] akan memaparkan bookmarks web anda.

5. Klik pada Aktif Icon yang tersembunyi (berhampiran bateri) akan memaparkan shortcuts semua aktif icon seperti jam, alarm dan bluetooth atau wifi yang sedang digunakan.

6. Tekan lama pada butang hijau (Call button) untuk aktifkan Voice Command. Setelah aktif, tekan lama butang hijau... apabila paparan 'speak now' muncul, cuba sebut "Whats time it is"...hp anda akan memberitahu waktu.

7. Tekan lama pada butang tengah (antara Call button & End button) untuk paparan menu aplikasi yang aktif.

8. Terdapat shortcut key untuk Music, Gallery, Share, Video, Web yang terletak di atas sebelah kanan dibawah video call camera.

Selamat mencuba...

No comments:

Related Posts with Thumbnails