Monday, February 8, 2010

Crocs Ori vs Crocs copy

Ramai yang masih tidak tahu tentang originality Crocs dan macam mana nak beza Crocs copy vs Crocs original. Memang kalau nak di ikutkan lebih kurang sama saja design yang ori dengan yang copy. Ada juga yang jual crocs pelik2 contohnya dalam blog2... yang mana tak terdapat dalam Website Crocs Malaysia pun...


Perbezaan Original dan Copy Crocs
:

Kebanyakkan blog di Malaysia (esp. blogspot) dan di Uptown/Downtown jual Crocs copy atau nama lainnya 'imitate Crocs'. Crocs imitate bersepah boleh didapati di China dan semestinya diaorang akan kata ori sebab satu, nak jual mahal dan kaut untung besar.

1) Bentuk fizikal (Finishing)

Perhatikan betul2 finishing pada kasut. Bentuk fizikal mungkin sama tapi finishing yang membezakan original dan imitate. Imitate punya finishing amat teruk.
(sesetengah model macam 'olivia' dia nampak seperti kemek).

2) Logo button Crocs

Logo button Crocs seharusnya bersinar cantik... Bukannya pudar.

3) Tulisan pada tapak

Original tulisan seharusnya: boulder,colarado
Imitate: boulder.colarado (titik)
boulder.colorado (ejaan)

Original: www.crocs.com
Imitate: www.orocs.com (huruf c dah jadi o)

(note: bukan semua imitate macam ni, ada juga sama tulisan macam original)

4) Kelembutan (softness)

Lembut original lain, material crocsslite. Kalau copy, bukan pakai crocsslite, dia most probably getah biasa atau plastik. Nak tahu beza crosslite, kena la beli satu original. Siapa biasa pakai, dia tahu la beza material ni.

5) Terapung bila letak atas air.

Letak Crocs dalam air, tengok dia tenggelam ke terapung. Kalau tenggelam, sah imitate. Material crosslite takkan tenggelam dalam air.

6) Banyak model Crocs pelik2

Bukan senang nak dapat model original. Model baru hampir mustahil di Malaysia. Kalau adapun itu kena berebut dengan buyer besar2 dari banyak negara. Sebab tu kalau tengok Website original Crocs pun ada beberapa model saja. Kalau ada model pelik2 dalam blog tue biasanya copy.

Perlu diingat, kalaulah senang nak dapatkan model original, apa gunanya butik Crocs ada kat Malaysia. Lebih baik dia tak payah buat butik...bayar sewa mahal2, lebih baik jual dekat pasar malam je.

7) Beg Plastik Crocs

Sekarang ni copy crocs pun siap datang dengan plastik dia. So, kalau dia claim ada beg plastik tu bukan jaminan dia original.

Oklah...7 point je setakat ni. Tapi perlu ingat...point2 ni bergabung satu sama lain. Maknanya, kalau tak cukup semua point utk crocs tu, dia tak boleh dianggap original la.

Cara terbaik nak tahu...pakai dulu Crocs original dan anda tahu perbezaannya nanti.

Beli...jangan tak beli...

2 comments:

azur/akhir said...

ye btul..aku sokong beli yg ori(kalo nk pueh ati n berbaloi la..)

Ariyon said...

hati puas la..poket merana..nanana

Related Posts with Thumbnails