Saturday, March 28, 2009

Apa itu 60 Minute...Earth Hour???

Sekarang nie tengah heboh dengan Earth Hour...60 minute??? Apa ke benda tu Earth Hour? yang Yon tahu nak sokong hentikan Global warming...So baik kita mengerti dulu mana datangnya Earth Hour ini...

Earth Hour merupakan acara tahunan peringkat antarabangsa yang dianjurkan oleh WWF bagi menangani masalah pemanasan global dengan menyarankan kepada seluruh dunia supaya tidak menggunakan peralatan elektrik (matikan lampu) selama satu jam pada hari sabtu terakhir bulan March.

Acara ini diilhamkan oleh WWF-Australia pada tahun 2007, sebanyak 2.2 juta rumah serta premis perniagaan memadamkan penggunaan lampu selama satu jam. Setahun kemudian, acara ini dianjurkan ke peringkat global dengan 50 bilion penduduk di 35 negara menyertai kempen ini. mercu2 tanda seperti Golden Gate Bridge di san fransisco, Colosseum di Rom serta Coca-cola Billboard di time square bergelap bagi menyokong kempen ini sebagai tanda keperihatinan terhadap pemanasan global.


Pada 28 March 2009 pada 8.30pm (hari nie la), Untuk pertama kalinya Malaysia, menyertai Kempen "Earth Hour" secara rasmi. Untuk kempen kali ini, sasaran seramai lebih dari satu juta penduduk di 1000 buah bandar seluruh dunia memadam lampu yang tidak digunakan selama satu jam bagi menujukkan keperihatinan terhadap perubahan iklim (pemanasan global)

So...apa lagi di tunggu. Jom ramai2 kita sokong benda nie dengan padamkan lampu2 di rumah kita selama 1 jam (kejap jer tu)...kalau takut gelap sangat beli lilin awal. Masa pukul 8:30pm sampai 9:30pm tue kita pasang lilin...baru romantik...huhuhu.

No comments:

Related Posts with Thumbnails